Bericht geplaatst op 28 04 2003 at 16:49:26 door Anoniem.
Ik vind het niet eerlijk Roti is officieel een hindoestaanse recept dat alleen hindoestanen het lekkerste kan voorbereiden, daarom moesten ze een hindoestaans gezin nemen,want ieder hindoestaan weet dat niemand roti lekkerder kan maken die een hindoestaanse vrouw of man. Mijn man maakt heerlijk roti samen maken wij altijd thuis roti, als ze mij hadden gevraagd had ik het met mijn gezin gedaan. Ze moeten geen ander cultuur iets laten maken wat van een ander cultuur is.
|
Bericht geplaatst op 29 04 2003 at 15:11:01 door Anoniem.
Hallo lezers, Ik snap niet waarom mensen zich voor zoiets zich druk maakt. Het is maar een reclame spotje en reclame moet grappige zijn ander is het niet leuk en het gaat niet erom wie de roti maakt maar dat het bekendt word . als je zo gaat bekijken dan klopt geeneen reclame spotjes. voorbeeld: de reclame die in India gemaakt is van de auto, klopt toch ook niet, en de slangen dans met snoep-reclame, kom op mensen hou op met de nonsens. Ik heb maar 2 voorbeeld gegeven en denk zelf een beetje logies, p.s. IK BEN OOK EEN HINDUSTAAN UIT DE NED. MAATSCHAPPIJ *****dit is mijn mening***** commentaar:hindiwood.com chat mijn nickname is SAVAN
|
Bericht geplaatst op 29 04 2003 at 20:12:30 door SuRiGirL.
Jah Savan je hebt gelijk... het is maar een reclame.. natuurlijk past het niet echt... maar komop mang, je gaat toch actie beginnen ofzo dat die reclame veranderd moet worden.. het gaat uiteindelijk om het product, niet om de mensen in de reclame..
En in het bericht staat dit: "Wat zouden Italianen ervan vinden als hun pizza wordt gepromoot door Chinezen?" Dat vind ik zo een domme vergelijking... In suriname wonen merendeels hindustanen en creolen.. bijna alle gerechten die deze 2 groepen maken word ook door de andere groep gegeten en zelfs bereid.. dat kun je niet van italianen en chinezen zeggen!!
|
Bericht geplaatst op 29 04 2003 at 21:05:45 door SuRiGirL.
Oeps.. het moet zijn: "je gaat toch GEEN actie beginnen" i.p.v dat wat er staat..
My Bad..
|
Bericht geplaatst op 01 05 2003 at 14:44:54 door Anoniem.
Ik ben het eens met Prediep: voor het bereiden van een roti hoort een Hindoestaan geen Creool. En het idee alleen dat bij zo'n reclame wordt getoond; ga eens alle roti shops na heb je weleens een Creool roti zien verkopen laat staan klaar maken. Heleboel Nederlanders weten niet eens dat niet alleen Creolen maar ook Hindoestanen, Chinezen, Javanen en andere bevolkingsgroepen in Suriname wonen. Als zij het woord "Surinamers" horen zien zij alleen Creool voor zich, terwijl Suriname zo lang kolonie van Nederland is geweest. Zij moesten eens hun geschiedenis boeken herschrijven.
een geboren Hindoestaanse Surinamer Chandra M.
|
Bericht geplaatst op 01 05 2003 at 16:17:30 door Anoniem.
Chandra M. <--- k geef je gelijk
|
Bericht geplaatst op 01 05 2003 at 21:28:41 door Anoniem.
en ik geef je ook gelijk ze denken dat ze hier alles kunnen flinken
|
Bericht geplaatst op 02 05 2003 at 21:19:36 door SuRiGirL.
Hallow..... het gaat er niet om hoe je het bereid... het is geen culinair programma ofzow... het is een reclame over een product!! om het te VERKOPEN aan consumenten!! niet over hoe je het moet bereiden. Niet alleen hindustanen eten roti toch??? bijna alle groepen eten weleens roti! dan wat is het probleem als een niet-hindustaan reclame maakt ervoor??? ze mogen het wel eten, maar ze mogen er niet mee promoten... alsof die roti daardoor een slechte naam krijgt!! of nog erger... alsof hindustanen daardoor een slechte naam krijgen.... come on men!! iedereen weet dat roti iets van hindustanen is!! en wie het niet weet... die komt het nog wel een keer te weten. waarom zo een groot probleem ervan maken?? maak lekker je eigen reclame als je wilt pronken met je voedsel toch! jeetje men het is maar een reclame...
|
Bericht geplaatst op 02 05 2003 at 21:21:37 door SuRiGirL.
Op deze manier word de wereld nooit een eenheid he, als je zo een groot probleem ervan maakt dat een ander ras "jouw" product promoot... ik ben juist blij erom... zo word aangetoond dat ook andere groepen "onze" gerechten eten..
|
Bericht geplaatst op 02 05 2003 at 22:48:24 door Anoniem.
Het is van de hindoestanen dus het moet ook door de hindoestanen gepromoot worden.
|
Bericht geplaatst op 03 05 2003 at 03:25:05 door Anoniem.
boycotten die zooi!!! ikzelf woon in eindhoven en deze boerenl*llen en -k*tten denken dat suriname alleen uit negers bestaan en als je ze dat uitgebreid uitlegd, dan zie je hun iq krimpen in aan hun gezicht en tonen halverwege totaal geen interresse meer, omdat ze eenmaal die gedachte hebben. in het rest van het land zou dat ook wel zo zijn, behalve rotterdam en den haag dan, omdat daar eenmaal veel hindoestanen wonen, waardoor de nederlanders daar het misschien wel weten hoe het zit. ikzelf maak in feite geen deel uit van de "hindoestaanse gemeenschap" daar. daardoor zie ik hoe de "mentaliteit" van de hindoestanen daar is, als ik daar op bezoek ben. ik wil daar niet al teveel op ingaan. hindoestanen zijn toch wel samen met indonesiers, de meest geintegreerde allochtonen. het ligt aan de hindoestanen zelf: te teruggetrokken, te anoniem; vanzelf dat er de spot me wordt gedreven, maar onder elkaar....
|
Bericht geplaatst op 03 05 2003 at 11:43:18 door Anoniem.
Als wij zoveel moeite hebben met een spot,moeten jullie Knor een brief schrijven.Uiteindelijk is Knor jullie zo heilig roti aan het verkrachten en niet de programma maker.Als roti een hindoestaans gerecht is zo kan Knor dat op de markt brengen, waarom heeft een hindoestaan dat nooit gedaan.Ik ben zelf een hindoestaan,maar vindt dat ons volk alleen maar commentaar heeft voor een ander zo komen hindoestanen nooit vooruit.
|
Bericht geplaatst op 04 05 2003 at 14:38:14 door Anoniem.
Ik irriteer me al vanaf het begin aan dit spotje. Waarom worden alleen creolen gezien als Surinamers. En die mensen die zo zeuren over dat het niets uitmaakt, moeten niet zo dom doen. Want die creolen lopen altijd met ALLES weg. Waarom? Zijn hun het stereotype van Suriname. Nee, het zijn afro`s die zelf ook geintegreerd zijn uit Afrika. Hindoestanen hadden roti moeten promoten, want het is ons gerecht! Het reclamebureau had beter research moeten verrichten. Sorry, maar ik vind het beledigend dat er creolen in het spotje zitten, alsof het gerecht van hun is!!!!!!!!!!!
|
Bericht geplaatst op 04 05 2003 at 14:44:40 door Anoniem.
Oh ja en trouwens ik heb al een brief gestuurd naar Knorr en dat zouden jullie ook moeten doen. Knorr heeft al zoveel wereldgerechten op de markt gebracht en in al die spotjes zag je de juiste mensen het gerecht aanprijzen. Met vriendelijke groet Priya M
|
Bericht geplaatst op 04 05 2003 at 21:53:08 door SuRiGirL.
Iemand Zei "Sorry, maar ik vind het beledigend dat er creolen in het spotje zitten, alsof het gerecht van hun is!!!!!!!!!!!"
BELEDIGEND??? DIT IS GEWOON RACISME!! hmmm ik kan echt niet begrijpen dat mensen zo gierig kunnen doen... iedereen vind dat de wereld een eenheid moet worden... maar tjah.... je merkt het he... er word nog steeds naar ras gekeken....
Mensen... dit is gewoon een vorm van racisme... SO WHAT als roti niet van creolen is... het word toch ook door hun gegeten men... waarom verbieden jullie ze niet om "onze" roti te eten...
Ik vind het gewoon echt een achterlijke gedachte van jullie!!
Check, hier komt het op neer: JULLIE ZIJN BLIJ ALS ONS GERECHT BEROEMD WORD, EN DOOR ALLE RASSEN WORD GEGETEN.... MAAR ALS ZE HET PROMOTEN DAN FREAKEN JULLIE HELEMAAL!!
|
Bericht geplaatst op 05 05 2003 at 02:47:09 door Anoniem.
Volgens mij begrijpt bovenstaand persoon mijn reactie niet. Ik denk dat jij even moet gaan opzoeken wat racisme eigenlijk betekent. Ik realiseer me tenminste dat iedereen recht heeft op een eigen mening, en dat wilt niet altijd rascisme betekenen. Wat ik niet begrijp is dat mensen heel erg gefrustreerd reageren. Come on, jij je eigen mening>ik mijn eigen mening. KLAAR
|
Bericht geplaatst op 06 05 2003 at 19:09:21 door Anoniem.
Wat een heisa om dat spotje, Knorr heeft toch ook andere spotjes gemaakt over andere wereldgerechten en is daar een heisa om gemaakt??
Sommige hindostanen denken dat zij alleen maar de lekkerste roties kunnen maken.
Maar hindostanen maken toch ook andere gerechten die niet oorspronkelijk door hun zijn bedacht/uitgevonden, kijk maar eens bijvoorbeeld naar een menukaart in een hindostaans eethuisje daar staat toch ook van alles op bami/nasi/saoto/pom/patat/pizza etc op.
Waarom voelen sommige hindostanen zich nu opeens gepasseerd omdat er creolen in het spotje waren ja aardsvijand no.1 van de hindostaan... so what big deal alsof rotie zo een moeilijk gerecht is om te maken.
Mensen die zich hier druk om maken of voelen aangevallen moeten eens verder denken dan hun neus lang is wees eens trots dat ons heerlijke rotie gerecht nog bekender is geworden dan het al was.
By the way probeer eens een ander wereldgerecht van Knorr.
Groetjes van Mohini.
|
Bericht geplaatst op 07 05 2003 at 10:19:29 door Anoniem.
Ik (en iedereen die ik ken, en dat zijn er veel)ben het eens over dat er Indiers of Hindustanen in dat reclamespotje moeten zitten; het is immers hun product. Even heel realistisch; hoeveel varianten kennen de Surinamers nou van Roti en hoeveel de Indiers? Het is niet eerlijk! Het lijkt wel of de Surinamers nog altijd meer worden geaccepteerd en populairder zijn dan de Hindustanen. Niet dat het een contest is ofzo, maar er is toch wel rechtvaardigheid? De Indiase keuken staat bekend om de overheerlijke en veel varianten roti's, maar niet te vergeten de kip-tandoori. Straks worden die gepromoot door Libanezen, ofzo! Wij beweren toch ook niet dat chap-choi of vlaamse friet van ons is? Iedereen weet dat cous-cous uit de Arabische keuken komt en iedereen behoort te weten dat roti in de Indiase keuken behoort. Wij staan volledig in onze recht als wij hiertegen protesteren!!!
|
Bericht geplaatst op 07 05 2003 at 10:22:35 door Chilly.
Ik (en iedereen die ik ken, en dat zijn er veel)ben het eens over dat er Indiërs of Hindustanen in dat reclamespotje moeten zitten; het is immers hun product. Even heel realistisch; hoeveel varianten kennen de Surinamers nou van Roti en hoeveel de Indiërs? Het is niet eerlijk! Het lijkt wel of de Surinamers nog altijd meer worden geaccepteerd en populairder zijn dan de Hindustanen. Niet dat het een contest is ofzo, maar er is toch wel rechtvaardigheid? De Indiase keuken staat bekend om de overheerlijke en veel varianten roti's, maar niet te vergeten de kip-tandoori. Straks worden die gepromoot door Libanezen, ofzo! Wij beweren toch ook niet dat chap-choi of Vlaamse friet van ons is? Iedereen weet dat couscous uit de Arabische keuken komt en iedereen behoort te weten dat roti in de Indiase keuken behoort. Wij staan volledig in onze recht als wij hiertegen protesteren!!!
|
Bericht geplaatst op 07 05 2003 at 12:16:21 door Anoniem.
Waar maken jullie je eigenlijk allemaal druk??? Eten blijft eten. Hoe het ook mag smaken of het eruit ziet of wie het naar buiten brengt. Maak geen moer uit. Jullie vreten toch ook van alles. En willen jullie toch ook als die Hollanders gedragen, kleden en praten. Dus niet kletsen.
|
Bericht geplaatst op 07 05 2003 at 16:20:23 door Anoniem.
Voor klachten: info@knorr.nl
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 00:16:45 door SuRiGirL.
"Wij beweren toch ook niet dat chap-choi of vlaamse friet van ons is? "
Dit Is Echt Onzin... Niemand In Die Reclame Beweert Dat Roti Van Hun Is... Ga Eerst Goed Die Reclame Bekijken Voordat Je Wat Zegt...
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 15:48:23 door Anoniem.
SURI GIRL!! IK WEET NIET VOOR WIE JE STOER DOET. MAAR HOU EEN KEERTJE JE GROTE BEK DICHT. JE BEGRIJPT ER HELEMAAL NIKS VAN. KOM JE ZOGENAAMD DOEN ALSOF JE STOER BENT EN SLIM PRAAT. GA NOG EEN KEER HET ARTIKEL LEZEN EN GEEF DAN PAS COMMENTAAR. EN OH JA, LEES OOK HEEEEEL GOED DE REACTIES DOOR EN PAS REAGEREN ALS JE HET BEGRIJPT
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 19:07:45 door Anoniem.
ik vind het helemaal niet erg wat mensen over de rotie zeggen, ik het alles goed als het maar lekker is. hahahahahaha maar een ding wil ik jullie allemaal zeggen de lekkerste roties kunnen alleen de surinaamse hindoestanen maken en ook de nederlandse.
maar niet te vergeten mijn moeder en mijn schoonmoeder maken de lekkerste roties van allemaal. sorry dat ik dat zeg.
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 19:09:16 door Anoniem.
ik ben het helemaal met je eens, maar mijn moeder maakt ook de lekkerste roties hoor.
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 19:48:17 door Anoniem.
Kom Mij Niet Zeggen Wat Ik Wel En Niet Begrijp PERSOON... Als Je Commentaar Hebt Op Wat Ik Vind, Dan Waarom Doe Je Dat Anoniem...
Hmmmm Ik Ga Hier Geen Probleem Van Maken, Want Jij Kan Niet Rustig Je Mening Geven... Jeetje Men, Als Je Met Kleine Letters Typt, Kan Ik Het Ook Wel Lezen...
Hmmm Voor De Duidelijkheid, Als Jij Denkt Dat Ik Stoer Probeer Te Doen, Dan Heb Jij Dat Helemaal Mis Persoon...
Reageer Maar Terug Als Je Wil, Maar Ik Ben Klari Met Jou...
Ps... Ik BEN Slim! Whahahaha!! Je Bent Nu Helemaal Rood Van Woede Zeker Noh.. Chill Meisje... Of Jongen...
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 19:55:09 door SuRiGirL.
Ps. Bovenstaand Persoon Ben Ik
|
Bericht geplaatst op 08 05 2003 at 19:59:51 door SuRiGirL.
Ps. Bovenstaand Persoon Ben Ik
|
Bericht geplaatst op 09 05 2003 at 12:26:07 door Anoniem.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zicht geergerd heeft aan deze reclame.Maar mensen,(mede hindostanen)negeren die hap.Gewoon een mailtje naar Knorr is ook goed.Surinaamse roti`s zijn altijd blank geweest en niet lijkt zeker niet op Taco.Maar het is altijd leuk dat je je ei ergens kwijt kan.
Sadiek R.
|
Bericht geplaatst op 09 05 2003 at 16:34:13 door Anoniem.
hahahahaha jullie allemaal zijn niet slimme mensen. Ik vind van waarom gaan jullie je hoofd zitten breken om een reclame. Laat ze maar alles doen wat ze kunnen, maar de lekkerste roties als de surinamers kunnen niemand maken.
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahaahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
Bericht geplaatst op 09 05 2003 at 16:38:25 door Anoniem.
En ik ben pooja van hindiwood chat, die net een bericht heeft gestuurd zonder naam.
ik wil nog wat zeggen ik ben er helemaal mee eens met de bovenstaande anonieme reaktie. Jullie zitten je gek te zeuren.
|
Bericht geplaatst op 10 05 2003 at 00:02:41 door Anoniem.
Ik ben het er helemaal mee eens dat de lekkerste roties door de hindoestanen wordt gemaakt. Ik kan me best voorstellen dat hindoestanen zich gepasseerd voelen. Hoe vaak zie je nu een hindoestaan op tv vergeleken met een surinamer!!! Veel Nederlanders kennen geen hindoestanen iedereen die uit Suriname komt is een Surinamer. Als je ze verteld dat je hindoestaan bent, vragen ze zich nog af waar je vandaan komt....
|
Bericht geplaatst op 12 05 2003 at 15:34:14 door Anoniem.
Roti, dat zijn toch gewoon een soort pannekoeken?
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 11:01:34 door Anoniem.
hallo jij kookt toch ook soms aardapellen of noh!
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 12:08:52 door Anoniem.
Ik kook wel eens aardappelen en geen aardapellen noh!
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 12:29:11 door Anoniem.
Ik kook wel eens aardappelen en geen aardapellen noh!
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 14:06:12 door Anoniem.
hallo mensen hier hebben we het over rotie en geen aardappelen hoor Aardappelen eten het meest de bakras de echte nederlanders en rotie eten de echte surinaamse hindoestanen
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 14:19:57 door Anoniem.
Nou bekijken we het spotje dan zullen de nederlanders inderdaad geen hindoestaanse surinaamse kennen.En van wie is trouwens de roti afkomstig??!! Waarom worden surinaamse produkten alleen door een bepaalde bevolkingsgroep gepromood?!!Zie de surinaamse rijstverpakkingen. Ik ben niet racistisch bezig,maar dat wilde ik wel ff aanhalen!
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 15:51:45 door Anoniem.
Wij geven de verkeerde mensen de schuld. Het probleem ligt bij het Amsterdamse reclamebureau PPGH/JWT en Knorr. Jammer dat één van de grootste reclamebureaus van Nederland toch wereldvreemd is. Ons wordt gevraagd om in te burgeren, maar zelf kennen zij hun eigen geschiedenis niet. Toch jammer!
|
Bericht geplaatst op 13 05 2003 at 21:55:08 door Anoniem.
Dat roti een indiaas produkt is en door de immigranten in Sur. is geintroduceerd kan en mag door niemand betwist worden. In zijn algemeenheid kun je wel stellen dat het een Surinaams gerecht is. In bijzondere zin moet men de rotie lieren met de hindoestanen. Het is een simpel op waarheid gestoeld feit. Vind het bijzonder slordig en onzorgvuldig hoe de reclame door Knorr c.s. wordt neergezet. Maar wij Surinamers zijn wel trots op onze keuken. S. Ramkhelawan
|
Bericht geplaatst op 14 05 2003 at 12:31:20 door Anoniem.
Ik erger me al aan dat spotje sinds het o tv te zien is. Het is terecht dat heel véel mensen zich hierdoor beledigd voelen omdat het wel degelijk zo is dat hindoestaanse mensen worden gepasseerd. Je kan wel zeggen van het is maar reclame, maar het is kwetsend om te zien dat een gerecht waar de hindoestaanse bevolking zo trots op is wordt gepromoot door creolen omdat het toevallig surinamers zijn. Waarom nemen ze dan geen pom ofzo? Het is goed dat je je hieraan ergert als hindoestaan. Mw Ganesh
|
Bericht geplaatst op 14 05 2003 at 12:36:08 door Anoniem.
Have a break have a kitkat people!!
|
Bericht geplaatst op 14 05 2003 at 19:33:03 door Anoniem.
Hehe ! eindelijk worden die Sur. Hindoestanen "WAKKER" god zij dank. Geef nu je reactie op het artikel van dhr. Pakira (boesie metie)
|
Bericht geplaatst op 14 05 2003 at 22:44:22 door Anoniem.
ja het hindoestaanse recept wat komen die domme nergens ermee showen
|
Bericht geplaatst op 14 05 2003 at 22:44:58 door Anoniem.
HET IS EEN HINDOESTAANSE RECEPTTT
|
Bericht geplaatst op 15 05 2003 at 18:10:02 door Anoniem.
Het is goed dat we Knor erop wijzen dat roti een hindoestaans gerecht is en dus eigenlijk door HINDOESTANEN gepromoot moest worden. Maar ja, het spotje is nu toch al gemaakt en Knor deed het niet met opzet, ofzo, dus sluit dit hoofdstuk af en ga je ergens anders oprichten. Zoveel ophef over een stom spotje dat per ongeluk fout is gemaakt... Kom op man.
|
Bericht geplaatst op 16 05 2003 at 12:06:39 door Anoniem.
Het gaat niet om een stom spotje dat per ongeluk is gemaakt.Je kunt niet zomaar reclame gaan maken.Er moet namelijk eerst werk van gemaakt worden,zodat zulke fouten zich niet weer voordoen.Roti is en blijft een hindoestaans gerecht!!Heeft u ooit een hindoestaan reclame zien maken voor pizza??!!Nee natuurlijk niet.Waarom moet een creool dan reclame voor roti maken??Raar...
|
Bericht geplaatst op 16 05 2003 at 22:29:19 door Anoniem.
Yu bere Furu!!!! Jullie allemaal!! Ga terug naar Suriname!
Blanda Girl
|
Bericht geplaatst op 17 05 2003 at 10:47:10 door Anoniem.
Perdiep Ramesar is voornamelijk een achterlijk persoon. Waar komen zijn ouders vandaan ? Uit India. Nee, ze komen uit suriname. Een geweldig mooi land in Zuid-Amerika, en daar wonen mensen met diverse etniciteiten, die delen van elkaars cultuur hebben overgenomen. Een vraag aan al die achterlijke Hindoestanen die zich ergeren aan de Knorr reclame : Eten jullie geen pom, nasi, telo ? Het antwoord hierop zal ontkennend zijn, want dat eten jullie wel. Waarom mag de creool (een mede-surinamer) dan geen roti promoten, want ook zijn gerecht is. Helaas heeft de reactie van een aantal hindoestanen de achterlijke gedachtegang van dus een gedeelte van onze bevolkingsgroep aan het licht gebracht. Vergeten jullie niet dat we hier tussen relatief vreemden wonen (Nederlanders Turken Marokanen) terwijl we met de creool al meer dan 100 jaar samen wonen, en ondanks dat hebben we onze prachtige cultuur kunnen behouden, en ook nog kunnen verrijken, met andere invloeden. Denk daar eens over na, voordat er massaal in de stemmingmakerij van Ramesar wordt meegegaan. Volgens mij probeert hij over de rug van Hindoestanen en andere Surinamers (ja, hindoestanen zijn ook surinamers !) zijn artikelen in de H. C. geplaatst te krijgen en misbruikt hij zijn eigen mensen hiervoor. Wij eten pom creolen eten roti , en samen zijn we echte surinamers long live Suriname en Jai Hind hindustani1978@hotmail.com
|
Bericht geplaatst op 18 05 2003 at 16:28:24 door Anoniem.
Die man van dat reclame spotje is een antilliaan man. Wat zeuren jullie van een afro surinamer. Is gewoon een antilliaanse creol. Je moet vaker naar rayman is laat kijken!!
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 10:18:46 door Anoniem.
Beste Hindiwooders,
Eerder werd gesuggereerd dat het stuk stemmingmakerij is van de auteur. Hierbij kan ik u vertellen dat dat niet zo is. De auteur zag het spotje en vroeg zich af wat de rotishopeigenaren ervan vinden dat Creolen roti promoten. Ik heb een aantal rotishopeigenaren gesproken. Ze deelden met elkaar de mening dat het beste zou zijn dat roti gepromoot zou worden door Hindoestanen. Het gaat hier niet om racisme of discriminatie of claimen van het eigen voedsel.
Hier gaat het om dat het reclamebureau PPGH/JWT die dat spotje heeft gemaakt toegeeft dat ze geen verdere research hebben gedaan naar de oorsprong en dat ze de acteurs puur hebben gecast op hun Surinaamse uiterlijk. Dat de acteur een Antilliaan was was al eerder bekend, maar het gaat om het beeld dat autochtone Nederlandse reclamemakers hebben van Surinamers. Het is dan eigenlijk nog vreemder dat het reclamebureau een Antilliaan als Surinamer bestempeld. Natuurlijk zijn Surinaamse Hindoestanen ook Surinamers, maar Nederlanders weten niet of vergeten dat er ongeveer evenveel Hindoestanen in Suriname wonen als Afro-Surinamers. Bovendien is de groep Surinaams-Hindoestanen in Nederland ongeveer even groot als de Afro-Surinaamse groep.
De auteur, ikzelf, ben overigens in dienst van de Haagsche Courant en ben ik niet bezig om mijn stukken in die krant te krijgen. Daar ben ik algemeen verslaggever. Eerder was ik eindredacteur van het kwartaalmagazine OHM-Vani van de stichting Organisatie voor Hindoe Media (OHM).
Dus, het gaat hier niet om zomaar een ingezonden stukje van een Hindoestaan, maar om een echt redactioneel stuk van de Haagsche Courant. Zoals jullie wellicht weten is de Haagsche Courant een van de grootste regionale dagbladen in Nederland met meer dan honderd professionele journalisten in de redactie. Wel ben ik de enige Hindoestaan op de redactie, vandaar dat ik vanwege mijn extra kennis en contacten regelmatig schrijf over de Hindoestaanse gemeenschap. De Haagsche Courant weet dat de Hindoestaanse gemeenschap belangrijk is in de regio Haaglanden en in Zuid-Holland.
De Hindoestaanse gemeenschap is de grooste allochtone bevolkingsgroep in de regio Haaglanden. Tien procent van de Haagse bevolking bestaat uit Hindoestanen.
Overigens heeft dit stuk inderdaad veel ophef veroorzaakt. Op praktisch alle Afro-Surinaamse sites en Hindoestaanse sites is/wordt erover gediscussieerd. Ook is het op veel lokale Hindoestaanse radiostations geweest en ook op Afro-Surinaamse. En ja, het is inderdaad ook op 'Raymann's Laat' geweest met advocaat Prem Radhakishun als commentator. Of je het er mee eens bent of niet, dat makt niet uit, maar er wordt in elk geval over nagedacht en over gespoken. Het artikel is ook integraal overgenomen in veel gevallen en het is ook geplaatst in het Roterdams Dagblad. Ook zijn er al vier ingezonden stukken/brieven over dit onderwerp in de krant gepubliceerd. Dat is goed, omdat het artikel toch mensen heeft doen nadenken, wat natuurlijk ook een van de doelstellingen is van zo'n journalistiek stuk. Vooralsnog geef ik in dat artikel niet mijn mening als Hindoestaan, maar heb ik het stuk geschreven als onafhankelijk journalist.
Met vriendelijke groet,
Perdiep Ramesar!
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 10:26:23 door Anoniem.
Hallo beste mensen,,,,,,,,,,,,,
Kan iemand mij nu vertellen wat er gedaan wordt met het commentaar.Zit er actie in of alleen reatie???
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 10:30:30 door Anoniem.
Hallo beste mensen,,,,,,,,,,,,,
Kan iemand mij nu vertellen wat er gedaan wordt met het commentaar.Zit er actie in of alleen reatie???
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 11:20:56 door Anoniem.
NU ACTIE HEREN EN DAMSES>>>>> -Hindoeraad in Nederland Slaapt.Strijk niet alleen subsidie.*Wordt wakker en doe er wat aan.*Vraag hulp bij Indiaase ambassadeur.*Vraag wereld patent op hindostaanse produkten(octrooirechten)*Dan sleep je illegale organisatie naar de rechter.losse kreten helpen niet. -Tip >>>Jemes-Bond 007 Arnhem
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 11:23:19 door Anoniem.
NU ACTIE HEREN EN DAMSES>>>>> -Hindoeraad in Nederland Slaapt.Strijk niet alleen subsidie.*Wordt wakker en doe er wat aan.*Vraag hulp bij Indiaase ambassadeur. *Vraag wereld patent op hindostaanse produkten(octrooirechten)*Dan sleep je illegale organisatie naar de rechter.losse kreten helpen niet. -Tip >>>James-Bond 007 Arnhem<<<
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 13:57:05 door Anoniem.
Mail naar: info@knorr.nl Of bel naar: 010 - 439 49 11 en vraag naar Knorr.
|
Bericht geplaatst op 19 05 2003 at 17:38:03 door Anoniem.
kaulo niggersssssssssss
|
Bericht geplaatst op 20 05 2003 at 10:15:52 door Aishu4u.
Nou, ik vind het wel en neit erg van die reclame. Ik vind het wel erg omdat het een echt hindoestaanse gerecht is. Ik vind het niet erg omdat er staat dat het een Surinaamse roti is en dan weet je meteen dat een nigger die recalme gaat doen. Hebben jullie ooit in een Surinaamse reclame een Hindoe iemand gezien. Ikke niet.
|
Bericht geplaatst op 20 05 2003 at 15:26:11 door Anoniem.
Ik ben het helemaal met je eens Aishu4u.Niet het spotje,maar de inhoud daarvan is erg!!!Dus let op mensen..
|
Bericht geplaatst op 22 05 2003 at 19:31:52 door Anoniem.
het is een hindhoestaanse gerecht uit INDIA
|
Bericht geplaatst op 23 05 2003 at 19:29:50 door Anoniem.
ik ben zelf hindoestaan maar ik vraag waaom hadden wij hindoestanen nooit roti reclame gemaakt
|
Bericht geplaatst op 23 05 2003 at 19:35:00 door Anoniem.
om wij hindoestanen het niet durven dat is het probleem en wij gunnen een ander het niet
|
Bericht geplaatst op 23 05 2003 at 19:36:52 door Anoniem.
ik ben zelf hindoestaan maar ik vraag waaom hadden wij hindoestanen nooit roti reclame gemaakt
|
Bericht geplaatst op 25 05 2003 at 21:05:50 door Anoniem.
praatje makkers helpen niet
|
Bericht geplaatst op 26 05 2003 at 22:59:42 door Anoniem.
ik heb de lange reeks commentaren zo doorgelezen en begrijp de uiteenlopende reacties, zo vond ik het een goeie van die brief naar knorr maar het is mosterd na de maaltijd ( roti). het "probleem" ligt veel dieper; hindostanen zijn vaak bescheiden naar buiten toe en laten zich vaak in de schaduw stellen. onze jonge mensen zouden zich ook bvbbij zo'n casting bureau moeten inschrijven van de nederlanders.
|
Bericht geplaatst op 28 05 2003 at 20:03:48 door Anoniem.
De auteur, ikzelf, ben overigens in dienst van de Haagsche Courant en ben ik niet bezig om mijn stukken in die krant te krijgen. Daar ben ik algemeen verslaggever. Eerder was ik eindredacteur van het kwartaalmagazine OHM-Vani van de stichting Organisatie voor Hindoe Media (OHM).
ik ben lid van ohm vani , en inderdaad schreef ramesar daar ook voor, en gelukkig is hij weg daar want het stond boordevol fouten, en woorden die eigenlijk dubbelop waren. Zo zien we maar eens het verschil tussen een academisch geschoolde journalist, en een cursist van de HBO opleiding journalistiek. De laatsgenoemde heeft een bedenkelijk niveau. Dat P. Ramesar voor dee haagsche courant werkt zegt meer over de krant dan over de journalistieke kwaliteiten van P. Ramesar.
maar er wordt in elk geval over nagedacht en over gespoken. Het artikel is ook integraal overgenomen in veel gevallen en het is ook geplaatst in het Roterdams Dagblad. Ook zijn er al vier ingezonden stukken/brieven over dit onderwerp in de krant gepubliceerd. Dat is goed, omdat het artikel toch mensen heeft doen nadenken, wat natuurlijk ook een van de doelstellingen is van zo'n
Nu denkt meneer dus ook dat dit het opgangbrengen van een discussie is. Denk een na ! dit is een discussie welk elk niveau ontbeert, en wederom roep ik mensen op niet naar zo een domme journalist te luisteren. Hij denkt zeker dat hij net als Meneer Baldewsingh een discussie kon creeren over een daadwerkelijke issue. We hebben het hier over roti in hemelsnaam. een gerecht ! en velteverstaan een surinaams gerecht. Jai Hind Jai SARNAM hindustani19782hotmail.com
|
Bericht geplaatst op 02 06 2003 at 23:12:23 door Anoniem.
wat een gezeik hebben jullie niets beters te doen dan zeuren en zeiken van wie die rotie is?? De mensen die hier het meest zeuren kunnen niet eens rotie maken neen die gaan het bij mama of nanie eten of rennen naar de rotieshop.
Allemaal onzin een beetje drukte maken over Knorr die gasten lachen die hindoestanen gewoon uit.
|
Bericht geplaatst op 04 06 2003 at 22:40:14 door Anoniem.
Nou, wij hindoestanen moeten toch wel eens blij zijn dat onze roti op de tv is en dat de mensen zien dat roti een lekkere maaltijd kan zijn en dat ze dan ook roti gaan eten en de roti winkels moeten juist blij zijn van die reclame zo kunnen ze meer geld verdienen zoals die zeikert jairam uit amsterdam. bij de hindoestanen is het altijd het zelfde, ze doen niets maar als iemand iets doet dan lopen ze alleen maar te kankeren. Zoals´ hadden ze mij gevraagd´. joh mensen hou eens een keer op en doe normaal. Ik weet dat er veel gemopper zal zijn over mijn schrijven, omdat het de waarheid is en men kan er niet tegen als ze ergens de waarheid zien staan. Ronald R.
|
Bericht geplaatst op 16 06 2003 at 17:19:12 door Anoniem.
Mijn advies voor alle mensen die zich gepasseerd voelen: Ga eens naar een screentest hahahaha! Dan kom er misschien een echte Hindoestaan in een spotje(uit India dus!!!!). Intussen zou ik zeggen steek je energie in iets dat echt belangrijk is! (Bijvoorbeeld de samenleving gezellig houden en genieten van de verschillende culturen).
|
Bericht geplaatst op 24 06 2003 at 23:34:54 door Anoniem.
Mensen....vergeef de onwetenden. Gr Wikash DT.
|
Bericht geplaatst op 24 06 2003 at 23:39:19 door Anoniem.
Mensen....vergeef de onwetenden. Gr Wikash DT.
|
Bericht geplaatst op 24 06 2003 at 23:39:40 door Anoniem.
oeps....
|
Bericht geplaatst op 30 06 2003 at 13:27:15 door Anoniem.
Ben total met je eens de heer Perdiep Ramesar, toen ik dat spot zacht vond al vreemd voor me zelf dat het verkeerd cultuur persoon daar stond reclame te maken.
gr,
|
Bericht geplaatst op 02 07 2003 at 02:42:43 door Anoniem.
Puur geleuter Een groot gedeelte van de hindustanen in Nederland zegt als het hem gevraagd wordt dat hij uit India Komt... Verbaasd het Jullie NUPAS dat de nederlanders eerst een Neger in ged8te hebben als ze het woord Suriname zien of horen
|
Bericht geplaatst op 07 08 2003 at 12:28:03 door Anoniem.
madhurie dixit kan het mooiste dansen
|
Bericht geplaatst op 07 08 2003 at 12:30:20 door Anoniem.
|
Bericht geplaatst op 15 09 2003 at 20:40:07 door Anoniem.
micky
|
Bericht geplaatst op 24 09 2003 at 22:14:55 door Anoniem.
Er is geen eenheid bij de hindoestanen laat ze maar bek vechten ondertussen worden ze gepasseerd met een reclame spotje. laten we maar eerst zorgen dat we eenheid hebben.
|
Bericht geplaatst op 26 11 2003 at 17:10:43 door Anoniem.
lekker boeiend ?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?
|
Bericht geplaatst op 26 11 2003 at 17:10:46 door Anoniem.
lekker boeiend ?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?
|
Bericht geplaatst op 26 11 2003 at 17:10:48 door Anoniem.
lekker boeiend ?¿?¿?¿?¿?¿?¿?¿?
|
Bericht geplaatst op 28 12 2003 at 08:22:37 door Amer.
Oemar is gewoon de beste zanger van Nederland niet iedereen kan alle liedjes zingen en Oemar wel hij heeft de stem er voor kijk jullie moeten hem gewoon met rust laten als je hem persoonlijk kent dan gaan jullie anders praten oke doei
|
Bericht geplaatst op 24 04 2004 at 12:35:53 door Anoniem.
mensen toch rotie is afkomstig van india en suri hier wordt het gepromoveed door.... het is de tijd van multiculteur. trouwens als er gekeken wordt wat hindustanen ooit hebben berijk dan is dat niets . in suri hele hoge posten bekleed en de resotaat is vernieteging en niets anders en op moment is hier het zelfde aan de hand.dus mensen leer eerst met elkaar om te gaan en bouw iets op dat kan gezegd worden het is door hindoestanen in elkaar gezet. hier mee bedoel ik hindoe en moslim broerders en zusters.
|
Bericht geplaatst op 01 06 2004 at 22:19:08 door Anoniem.
Perdiep, advies aan jou: laat je artikelen je een goede journalist maken, ipv dat je jezelf overal prijst dat je zón geweldige journalist bent bij HC.Zelfvertrouwen is een ding, maar misplaatste trots op je eigen artikelen..... Trouwens je bent een journalist, en geen auteur. Lees je artikelen ook voordat je ze publiceert, want ze zitten boordevol fouten. Ooit van spellingscontrole gehoord? Verder zou ik woord broodheer niet te vaak gebruiken in je artikelen, anders zou men nog kunnen denken dat je woordenschat beperkt is.. Dat je van naam een hindostaan bent, wil nog niet zeggen dat je over de hindostanen in Nederland kan schrijven. Je zou toch echt meer research moeten doen voor een artikel. Misschien kan je over India en de Indiers schrijven, aangezien je toch de meeste met hun associeert. Ben je wel ooit in Suriname geweest en weet je wel hoe de mensen met elkaar samenleven daar, maar ook hier in Nederland? Kijk toch verder dan je neus lang is.
|
Bericht geplaatst op 08 07 2004 at 16:01:35 door Anoniem.
ik heb daar geen commentaar op maar wel dat er iets nieuws komt en het oude er maar uit gehaald word zoals kruiden BOUQUET knoflook-peterselie- ail-persil Wat is daar voor terug mijn naam mogen jullie wel weten dat is a.hagelaars uit den haag
|
Bericht geplaatst op 30 08 2004 at 15:34:34 door Anoniem.
UHmzzz en die pakistaane dan die eeten tog ook rotie :S dus wat huiulen jullie zo maar
|
Bericht geplaatst op 09 09 2004 at 22:28:49 door Anoniem.
De eigenaresse van haagse tropische eethuis Abdoel lult gewoon, ze moet dan alleen roti verkopen en geen andere gerechten.Het is maar een reclame. Het is moeilijk als jullie geen humor hebben. Dommerds, koeien. Blijf maar lekker op de achtergrond dan doen jullie iets goeds. Idioten.
|
Bericht geplaatst op 28 10 2004 at 15:08:44 door Anoniem.
hallo hoe maakt ik plawrie? wie kan me uitleggen hoe ik dat klaar kan maken a.u.b
groetjes marsie
|
Bericht geplaatst op 21 11 2004 at 14:54:22 door Anoniem.
leuk zo,n reclame over roti,en iedereen die de moeite/tijd voor uitrekt kan het leren zegd mijn moeder altijd. Hoe je phlawrie maakt of speld weet ik ook niet, ik een echte grote eter. FHM uit denhaag
|
Bericht geplaatst op 25 11 2004 at 11:57:56 door Anoniem.
ooo wat zijn jullie gek .te maken voor een reklame van roti
ik maak ook lekker bara en roti maar ik ben geen hindostan dushi joe.
|
Bericht geplaatst op 27 11 2004 at 14:18:21 door Anoniem.
wat een plobleem over de roti
wat maakt nou uit wie het maakt hindoestanen maken toch ook gerechten van een criool dus ik zie de plobleem niet
|
Bericht geplaatst op 28 12 2004 at 16:46:56 door Anoniem.
wat zijn jullie gek
|
Bericht geplaatst op 12 01 2005 at 15:34:46 door Anoniem.
Ik vind mijn vaders roti het lekkerst, en hij is een creool :o)
|
Bericht geplaatst op 18 02 2005 at 21:49:34 door Anoniem.
Hallo lieve mensen,
Wat ik graag zou willen vragen is kan iemand mij vertellen hoe je bara maakt want ik probeer het maar het mislukt elke keer weer. Kan of wil iemand zo lief zijn om dit recept te geven???? Ik zou graag de verhoudingen willen weten en is die baramix ook goed of moet je het echt helemaal zelf maken. Please please please
Ik ben zelf hindoestaans maar ben opgegroeid door pleegouders en ik zit er echt mee dat ik sommige dingen niet kan maken. Veel heb ik geleerd van vriendinnen maar wat ik eigenlijk nog zou willen weten is BARA.
Alvast bedankt
Soenita
|
Bericht geplaatst op 27 02 2005 at 19:49:00 door Anoniem.
Wat ik mij nog steeds afvraag is;wij leven in 2005 en er is zoveel ellende op de wereld en men maakt zich druk om een roti reclame die door een donker iemand "AFRO-Surinamer" of wel een creool gepromote is.Wanneer houdt deze strijd op tussen de Surinamers onderling. Het maakt niet uit wat voor bevolkingsgroep je bent. Door onze aderen stroomt er geen hindoetsaans bloed of creools bloed maar rood bloed. Waarom laten jullie je opzwepen door een rot artikel. Wanneer houdt deze discriminatie op. Jullie worden boos als een nederlander ons discrimineert dan is het gelijk rascisme. Waarom kunnen alle Surinamers niet een natie vormen waarbij er geen onderscheid gemaakt wordt in ras. Wij zijn en blijven Surinamers ongeacht ras. Een creool eet alles wat een hindoestaan bereid en omgekeerd. Dat is zo mooi. Hoe willen wij Suriname opbouwen als men nog zulke radicale gedachten op na houdt. Neem een voorbeeld bij Guyana. Hindoestanen en creolen leven vredelievend met elkaar. Waarom kan dat ook niet onder de bovengenoemde bevolkingsgroepen. Waar zijn wij mee bezig. We hebben elkaar nodig in deze zondige wereld. Heb respect voor elkaar. Toon begrip voor elkaars normen en waarden want het leven is in 1 seconde over. Kijk maar naar de Tsunami mensen! Wat is dan een reclame waarover men zeurt ja zeurt in vergelijking met zo'n tragedie Wake up people fellow foreigners
|
Bericht geplaatst op 13 03 2006 at 13:04:07 door Anoniem.
okey waar sloeg dat op ?
|
| Terug
|